PAOLO BARRILE - BIOGRAFIA

Paolo Barrile (Milano 1925) artista ambientalista comportamentale. Nel 1947 interrompe gli studi di Architettura al terzo anno per seguire la vocazione del Cinema. Lavora come stagiaire dapprima con lo scenografo Watckewitch, poi con Cocteau, con Billon e Cayatte. Lascia Milano con la seconda ondata dei “giovani leoni” milanesi (Teo Usuelli, Riccardo Ghione, Marco Ferreri), lavora nel Cinema a Roma e a Venezia con Jacopo Comin. Scrive articoli e interviste per il settimanale “Film” di Mino Doletti. Scrive e dirige con Nerino Bianchi il cortometraggio "Indiani alla Bovisa" (1948), dirige la produzione del documentario "San Francesco del Deserto" per la regia di Jacopo Comin e Aldo Rossi (1948), scrive produce e dirige il documentario "La scultura romanica in Italia" (1949). Disgustato dall’ambiente rientra a Milano; riprende gli studi di Ingegneria che poi compirà. Nel 1952 si avvicina alla Pittura che diverrà, ben presto per lui, pittura materica. Periodi pittorici: 1957-1960 - "Case d'Abruzzo" (quadri a olio con cariche incorporate); 1960 - periodo delle superfici; 1960-1969 - periodo dei "quadretti" (l'uomo è un'isola) pastelli, acrilici e materici; 1971-1973 - periodo "rosso" (polimaterico, le memorie del tempo); 1974 - periodo "bianco" (masse bituminose, reperti, affioramenti, torsi, figure); 1974 - periodo delle "architetture" (polimaterico con sabbie e terre, verderame); 1975-1976 - periodo delle "superfici graffite"; 1976/1993 "Le storie"; 1989-1995 periodo "Afgoi"; 1993-2005 periodo delle "scritture e dei graffiti"; 1999-2005 periodo Sanesi (manoscritti); 2004 periodo Iraq 03-04. Nel 1969 inizia l’azione Messaggio Terra di cui, nel 1975, enuncia il manifesto. Espone dal 1957. Circa duecento esposizioni collettive e di gruppo. Vive e lavora a Milano.

 

PAOLO BARRILE - BIOGRAPHY

Paolo Barrile, born in Milan in 1925, is a behavioralist and environmental artist. In 1947 he interrupted his studies in Architecture in the third year to pursue his vocation for the cinema. He worked as a trainee with the set designer Watckewitch, then with Cocteau, Billon and Cayatte. He left Milan with the second wave of the “young Milan lions” (Teo Usuelli, Riccardo Ghione, Marco Ferreri) to work in films in Rome and Venice with Jacopo Comin. He wrote articles and interviews for Mino Doletti’s weekly magazine “Film”. He wrote and directed with Nerino Bianchi the short film “Indiani alla Bovisa” (Indians at the Bovisa, 1948), produced the documentary “San Francesco del Deserto” (St. Francis of the Desert, 1948) directed by Jacopo Comin and Aldo Rossi, and wrote, produced and directed the documentary “La scultura romanica in Italia” (Romanesque sculpture in Italy, 1949). Disgusted by the film world, he returned to Milan, went back to University and took a degree in engineering. In 1952 he approached painting, which he soon started to perceive in a materic way. His production can be divided into the following periods: 1957-1960 - “Case d’Abruzzo” (Houses in Abruzzo, oil-paintings with incorporated fillers); 1960 - Surfaces period; 1960-1969 - period of the pastel, acrylic and materic “small paintings” (man is an island); 1971-1973 - the “red” period (polymateric, the memories of time); 1974 - the “white” period (bituminous masses, finds, outcrops, torsos, figures); 1974 - period of “architecture” (polymateric with sand and earth, verdigris); 1975-1976 - period of the “graffiti surfaces”. 1976/1993 "The Histories"; 1989-1995 "Afgoi" period; 1993- 2003 "Writing and graffiti" period;1999-2005 Sanesi period (manuscripts); 2004 Iraq 03-04 period. In 1969 he started his “Message Earth” action and in 1975 he pronounced his “Message Earth” manifesto. In 1957 he exhibited his works for the first time. He has participated in about two hundred group and collective exhibitions. He lives and works in Milan.

More Reading:

  • lady

  • latter

  • laugh

  • leadership

  • lean

  • library

  • lift

  • lip

  • literary

  • load